کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

راهکارهای پیشگیری از گودی و سیاهی پوست زیر چشم

گودی و سیاهی پوست زیر چشم


با افزایش سن، بسیاری از افراد دچار گودی و سیاهی زیر چشم یا دور چشم می شوند، اگر چه بسیاری از جوانان نیز به پف زیر چشم دچار می شوند. این بیماری ها باعث می شوند که فرد خسته، مریض و ناسالم به نظر برسد، حتی وقتی که سالم است. این وضعیت بر روابط میان فردی، فرصت های تجاری و عزت نفس فرد تاثیر می گذارد.گودی زیر چشم یکی از مشکلات زیبایی شایع در بین زنان و مردان است. عوامل ژنتیکی شما را در معرض ابتلا به این مشکل قرار می دهد، مخصوصا اگر پوست نازک و روشنی داشته باشید. گودی و سیاهی زیر چشم ناشی از تجمع خون در زیر چشم است و در بین افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر مشخص است. حساسیت های فصلی، کاهش کلاژن، مشکلات عروقی، عدم تعادل هورمونی و رژیم غذایی باعث پف بیش از حد و تجمع خون می شوند. از مهمترین دلایل گودی و سیاهی زیر چشم می توان به استرس، افزایش سن، ژنتیک، فشار خون بالا، جدا شدگی پرده شبکیه، مشکلات تیروئید، حساسیت غذایی مخصوصا به محصولات لبنی، اختلالات کلیوی، مشکلات قلبی عروقی، خستگی مزمن، کم خوابی، مالش بیش از حد چشم ها، بیماری آب سیاه، آسیب دیدگی ناشی از خورشید به پوست و مصرف الکل و مواد مخدر اشاره کرد.

پیشگیری از سیاهی و تیرگی پوست دور چشم


برای کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم خود می‌توانید کارهای ساده‌ ای انجام دهید. در برخی موارد علت سیاهی دور چشم یک مسئله‌ جزئی است و درمان‌های ارزان‌ قیمت خانگی برای درمان آن مناسبتر است.

  • چشمان خود را با دست نمالید. این کار باعث بدتر شدن تیرگی و گودی زیر چشم می‌شود.
  • در هنگام خواب کمی زیر سرتان را بلند کنید تا در هنگام خواب، مایعات بدن در زیر چشم جمع نشوند.
  • از کشیدن سیگار اجتناب کنید و اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید زیرا مصرف دخانیات باعث کاهش میزان ویتامین C بدن می شود.
  • به اندازه کافی استراحت کنید. کمبود خواب موجب می‌شود تیرگی دور چشم شما نمایان‌تر شود. برای همین سعی کنید هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.
  • موادی که برای رفع گرفتگی بینی استفاده می‌شوند مانند اسپری سالین یا محلول آب و نمک می‌تواند به پیشگیری از اتساع رگ‌های زیر پوست چشم کمک کند.
  • برای کاهش اثر نور خورشید روی رنگدانه‌های پوست خود، از عینک آفتابی بزرگ استفاده کنید. تابش مستقیم نور آفتاب می تواند تولید ملانین را افزایش دهد.برای پیشگیری بایستی از کرم های ضد آفتاب یا عینک های آفتابی استفاده کنید.
  • از استرس دوری کنید، اگر در شرایط پر فشار و اضطراب آور زندگی می کنید، بدانید این تاثیر تنش ها در پوست تان نیز مشخص می شود چون استرس مانند خستگی باعث می شود جریان خون در رگ ها کندتر شود. همین مساله هم باعث بروز سیاهی و گودی زیر چشم ها می شود. برای آرامش بیشتر ورزش کنید؛ مثل دوچرخه سواری و پیاده روی که جزو بهترین ورزش ها محسوب می شود.
  • درمان گرفتگی بینی، بینی پر و گرفته می تواند منجر به ایجاد گودی و حلقه های تیره زیر چشم ها گردد، زیرا سیاهرگهای اطراف سینوس های چشم در این حالت تیره و متسع می شوند.
  • نازک شدن پوست به دلیل بالا رفتن سن باعث مشخص شدن بیشتر سیاهرگها و رگهای زیر پوست شده و به مرور زمان چربی و کلاژن پوست تحلیل رفته و کاهش می یابد. استفاده از کرم های دور چشم مناسب توصیه می شود.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی ویتامین ها بوده و نوشیدن مقادیر زیادی آب در پیشگیری از گودی و سیاهی زیر چشم بسیار مناسب است. اکثر مشکلاتی که به زیبایی صورت مربوط می شوند به نوعی با کمبود ویتامین ها مرتبط هستند. حلقه های تیره زیر چشم ها و پف های اطراف چشم ها غالبا با کمبود ویتامین K یا آنتی اکسیدان های ناکافی بدن مرتبط هستند. همچنین، کمبود ویتامین B12 ( معمولا مرتبط با کم خونی) می تواند منجر به حلقه های تیره گردد. همچنین مقادیر زیادی میوه و سبزیجات، مخصوصا کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات پربرگ سبزرنگ را مصرف کنید. اگر لازم است روزانه مقادیر کافی از مکمل های ویتامین استفاده کنید. برای بهبود جریان خون مقادیر کافی آب و مایعات بنوشید. مصرف نمک را کاهش دهید. نمک اضافی باعث تجمع آب بدن در مکان های غیر معمول می شود و این می تواند منجر به پف زیر چشم ها گردد. نمک اضافی همچنین می تواند به جریان خون آسیب رسانده و سبب گردد که رگهای خونی زیر پوست کبود بنظر برسند. شکلات تلخ غنی شده با فلاوونول و مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 نظیر سالمون و گردو می توانند جریان خون را به پوست بهبود بخشند و این مشکل را برطرف سازند.
  • آلرژی ها شایع ترین دلیل تغییر رنگ پوست زیر چشم ها هستند. اگر آلرژی دلیل اصلی گودی و تیرگی دور چشم شما می باشد، بایستی یا آلرژی را درمان کنید یا اینکه عامل ایجاد کننده آلرژی را از بین ببرید. آلرژی یا حساسیت های فصلی مثل زکام بهاره می توانند خیلی زود و بطور موثر بوسیله داروهای موجود در داروخانه ها یا تجویز پزشک درمان شوند. برای درمان آلرژی ها، بهترین کار معمولا پرهیز می باشد. اگر تیرگی و پف دور چشم ها همیشگی و دائمی باشد، ممکن است شما به یک غذا، یا یک ماده شیمیایی در خانه یا محل کارتان حساسیت داشته باشید. در این موارد حتما با یک متخصص پوست مشورت کرده و از او بخواهید که آزمایشی را برای تعیین نوع حساسیت تان برایتان تجویز کند. افرادی که مرتبا دچار آلرژی می شوند همچنین مستعد این هستند که دچار کمبود ویتامین B6، فولیک اسید و برخی مواقع ویتامین B12 گردند. مصرف مکمل مولتی ویتامین می تواند در این مورد موثر باشد. از دیگر دلایل رایج آلرژی که می تواند باعث ایجاد حلقه های تیره در اطراف چشم ها گردد، عدم تحمل به گلوتن می باشد، که نوعی حساسیت به آرد گندم است. در موارد خیلی شدید، این آلرژی می تواند به بیماری سلیاک تبدیل گردد. برای تشخیص این بیماری پزشک معمولا آزمایش خون را توصیه می کند. نکته مهم این است که شما می توانید عدم تحمل به گلوتن داشته ولی به بیماری سلیاک دچار نشده باشید.

  • خشکی مزاج موجب گودی و سیاهی زیر چشم می شود. زمانی که به چشم رطوبت کافی نرسد پوست زیر چشم جمع می‌شود و خشکی مزاج مغز موجب افزایش خلط سودا در خون می‌شود، سودا به رنگ تیره است و در زیر چشم جمع می‌شود. جمع شدن پوست زیر چشم موجب گودی و افزایش خلط سودا در خون موجب سیاهی زیر چشم می‌شود و با اصلاح طبع می‌توان از گودی و سیاهی زیر چشم کاست.سودا، خون سیاه رنگی است که در طحال جمع شده است؛ در صورت غلبه سودای خون طحال دارای عملکرد ضعیفی می‌شود و اضافی سودا وارد جریان خون شده و موجب تیرگی پوست و خشک شدن آن می‌شود.

  • بیماری گواتر یا اختلال ترشح ید در بدن باعث کبودی دور چشم می شود. در کم کاری تیروئید، کبودی دور چشم بیمار با مصرف لوتیروکسین بسیار بهتر میشود و معمولا با مصرف این دارو عارضه کبودی دور چشم از بین می رود. یا مصرف عرق گیاه بولاغ اوتی که سرشار از ید میباشد .

  • هرشب قبل از خواب، آرایش چشمتان را پاک کنید. اگر این کار را انجام ندهید، زمانی که سنتان کمی بالا برود، چشمانتان خیلی خسته و پیرتر بنظر می رسند.

  • از یک کرم دور چشم با کیفیت بالا و تا حد ممکن گیاهی و طبیعی استفاده کنید. کرمتان را داخل یخچال نگهداری کنید چون خنکی آن باعث تاثیر گذاری بیشتر می شود.

  • الکل می تواند بطور شدید بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد و گودی و حلقه تیره زیر چشم را تشدید کند.

 

رفع گودی و تیرگی زیر چشم

رفع تیرگی زیر چشم

کلینیک پوست و مو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.