کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

علت و رفع تیرگی و سیاهی زیر بغل، کشاله ران، زانو ها و آرنج

تیرگی و سیاهی زیر بغل، کشاله ران، زانو ها و آرنج :


پیر شدن پوست، تغییرات هورمونی، عفونت باکتریایی و سبک زندگی ما می‌تواند باعث تیرگی و سیاهی بخش‌ هایی از پوست شود. سیاهی و تیرگی زیر بغل، زانوها و اطراف ناحیه تناسلی و همچنین تیرگی کشاله ران، یک مشکل پوستی است که در نتیجه عوامل مختلف ایجاد می شود. رنگدانه های تیره ایجاد شده در زیربغل، زانو، آرنج و کشاله ران می تواند باعث خجالت‌ افراد شود. این حالت در زنان و مردان و در همه سنین می‌تواند رخ دهد. این تیرگی‌ ها اعتماد به نفس را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد و ترس از نمایان شدن این سیاهی‌ ها روابط اجتماعی فرد را مختل می‌کند. سیاهی و تیرگی زیر بغل، بین پاها و اطراف ناحیه تناسلی که آکانتوز سیاه نیز نامیده می شود، می تواند با عوامل متعدد همچون سبک زندگی و فاکتورهای سلامتی فرد ارتباط داشته باشد. بهترین روش برای درمان سیاهی زیر بغل، زانو، آرنج، کشاله ران و بین پاها در ابتدا تعیین علت دقیق ایجاد مشکل است. بنابراین افراد بسیاری برای رفع سیاهی نواحی مختلف بدن و سفید کردن این ناحیه‌ ها به کلینیک‌ زیبایی مراجعه می‌کنند. اما واقعیت این است که سفید کردن این ناحیه‌ ها آسان نیست و صبر زیادی را می‌طلبد.

دلایل تیرگی زیر بغل، زانو، آرنج و کشاله ران :


در این رابطه فاکتورهای متعدد می توانند بر ایجاد سیاهی و تیرگی زیر چشم، زیر بغل و تیرگی آرنج و... تاثیر داشته باشند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

بیماری‌ها :

سیاهی و تیرگی زیر بغل و کشاله ران می‌تواند ناشی از وجود یک بیماری خاص باشد که می‌تواند افراد سالم را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً این بیماری‌ها در افراد مبتلا به اختلالات انسولین یافت می‌شود. افراد مبتلا به آدیسون، مشکلات غده هیپوفیز، تیروئید و یا افرادی که قرص‌های هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری و یا داروهای کلسترول حاوی اسید نیکوتین مصرف می‌کنند نیز در معرض این بیماری‌ها قرار دارند. تیرگی و سیاهی پوست می‌تواند در تمام قسمت‌های بدن که چین دارد، رخ دهد.

تراشیدن، تیغ زدن و کندن موها :

این کار به پوست آسیب می‌زند و سایش‌های بسیار ریزی را ایجاد می‌کند. پوست بسیار حساس است، بنابراین وقتی موها را تیغ می‌زنیم یا می‌کنیم زخم‌های بسیار کوچکی را ایجاد می‌کنیم. اگر غالباً از تیغ استفاده کنیم، پیش از التیام یافتن سایش‌ ها و خراشیدگی‌ های قبلی خراش‌ های ریز جدیدی را به پوست تحمیل می‌کنیم که بد شکلی پوست مرغی را به دنبال دارد. ممکن است تراشیدن موهای زیر بغل باعث تیرگی و تغییر رنگ آنها شود. با تراشیدن، موها در سطح پوست بریده می‌شوند. اگر رنگ موها تیره‌ تر از رنگ پوست باشد، ته موهای تراشیده شده مانند یک لکه تیره به نظر می‌رسد.

عفونت باکتریایی :

یک عفونت باکتریایی می‌تواند باعث سیاهی و تیرگی زیر بغل و کشاله ران شود. این عفونت در آغاز مانند لکه‌ های صورتی ظاهر می‌شود و سپس به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌ یابد. این نوع عفونت بیشتر در بین افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود. همچنین در افرادی که در شرایط آب و هوای گرم زندگی می‌کنند نسبت به آنهایی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، بیشتر یافت می‌شود.

استفاده از ضد عرق‌ ها و دئودورانت‌ های مضر :

عناصر موجود در محصولات ضد عرق می‌تواند با پوست واکنش دهد و باعث تغییر رنگ آن شود. مواد شیمیایی موجود در این فرآورده‌ ها باعث پیگمانتاسیون (یا همان پیسی) و تیره‌ تر شدن پوست می‌شود. شما می‌توانید مصرف ضد عرق‌ ها و محصولات از بین برنده بوی عرق را متوقف کنید و یا از محصولاتی با مارک‌ های بهتر استفاده کنید.

تجمع سلول‌های مرده پوست :

یکی دیگر از علت‌های تیرگی زیر بغل، تجمع سلول‌های مرده پوست در اندازه‌های میکروسکوپی، بر روی پوست است. سعی کنید با محصولاتی که حاوی لاکتیک می‌باشند، لایه برداری کنید.

آکانتوز نیگریکانس دیابتی :

آکانتوز نیگریکانس نوعی بیماری دیابتی است که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند. بیشتر در افراد چاق و با پوست تیره‌ تر رخ می‌دهد. این بیماری بیشتر افرادی که دچار پیش دیابت یا دیابت هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تولید بیش از حد رنگدانه‌ ها :

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما بیش از حد ملانین تولید می‌کند، البته این بیماری به‌ ندرت زیر بغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عفونت باکتریایی اریتراسما :

یک عفونت باکتریایی ناشی از باکتری " کورینه باکتریوم مینوتیسیموم" می‌باشد، که در آن قسمت‌ هایی از پوست، پوسته‌ پوسته شده و به رنگ قرمز، قهوه‌ ای با مرزهای تیره در می‌آید. این بیماری بیشتر خود را در چین‌ های بدن مثل کشاله ران و زیر بغل نشان می‌دهد. اگر اضافه وزن یا دیابت داشته باشید، شانس شما برای ابتلا به این بیماری بیشتر است.

بارداری :

برخی از زنان در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی دچار تیرگی زیر بغل می‌شوند. در این حالت بدن آن‌ها ملانین بیشتری تولید می‌کند. افزایش استروژن می‌تواند تولید ملانوسیتها را افزایش دهد، ملانوسیتها سلول‌ هایی هستند که ملانین تولید می‌کنند.

لباس تنگ :

علت شایع تیرگی زیر بغل و کشاله‌ ران، تولید کراتین توسط اصطکاک لباس زیر یا خود لباس بر روی پوست است. مالش دو جسم می‌تواند حرارتی را ایجاد کند که باعث تغییر رنگ اشیاء می‌گردد. پوشیدن لباس‌ های تنگ و ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند نایلون و یا لباس زیر و پوشاک اسپندکس، عوامل شایعی هستند که باعث اصطکاک می‌شوند. غالباً مالش و اصطحکاک ممکن است به ضخامت کراتین منجر شده و درمان را دشوار سازد. اگر زیر بغل ما همیشه تحت اصطکاک قرار داشته باشد، پوست آن ضخیم می‌شود (هیپرکراتوزیس). این واکنش طبیعی بدن در مقابل تحریک و اصطکاک مداوم است.

نژاد و اصالت ژنتیکی :

برای افرادی که اجداد آنها دارای پوست سیاه یا قهوه‌ای بوده‌اند، احتمال بیشتری برای تیره‌ تر شدن کشاله ران و زیر بغل آنها وجود دارد. البته علت تیرگی زیر بغل مطلق نیست که همه افراد این نژادها دارای تیرگی پوست زیر بغل باشند.

رطوبت :

رطوبت یا عرق باعث حساسیت یا آلرژی و تغییر رنگ پوست می‌شود.

تعرق زیاد :

تعریق بیش از حد می‌تواند موجب تیره شدن پوست به ویژه در کشاله‌ی ران و زیر بغل گردد.

چاقی :

اضافه وزن، پیگمانتاسیون را تشدید می‌کند و لکه‌های تیره‌ای را پشت گردن، زیربغل، پشت زانو و دیگر بخش‌های بدن ایجاد می‌کند.

عدم تعادل هورمونی :

افراد دیابتی، زنان باردار و افراد مبتلا به مشکلات غدد درون ریز به دلیل تولید غیر طبیعی هورمون ها مثل استروژن، انسولین و غیره، به شدت در معرض تیره شدن پوست زیر بغل و کشاله‌ ران قرار دارند. تغییرات هورمونی در زمان‌ هایی مانند دوران بارداری به تیره شدن بخش‌ هایی از بدن مانند گردن، پشت گردن، آرنج و کشاله ران نیز منجر می‌شود.

روش های درمانی :


درمان موضعی :

اولین گزینه برای بهبود و رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران، استفاده از کرم‌های موضعی روشن‌ کننده پوست است. این محصولات حاوی رتینوئیک اسید، هیدروکینون، آلفا هیدروکسی اسید و انواع دیگر از مواد مهار کننده‌ رنگدانه در فرمول‌ ها و غلظت‌ های مختلف می‌باشند. هزینه درمان موضعی بسیار کم است و یک گزینه کاملاً غیرتهاجمی به حساب می‌آید. برخی کرم‌های موضعی رنگ پوست را به صورت جزئی بهبود می‌دهند، اما اکثر آنها تقریباً اثری ندارند و تیرگی پوست را برطرف نمی‌کنند. از اشکالات اصلی کرم‌ های روشن‌ کننده پوست این است که تأثیر آنها کوتاه‌ مدت است و همچنین مصرف آنها در طولانی‌ مدت عوارض جانبی زیادی دارد. اکثر کرم‌های سفید کننده باید برای مدت طولانی استفاده شوند تا اثر آن‌ها ظاهر شود، معمولاً تا 6 ماه.

لیزر لایه بردار IPL :

لیزر IPL یک لیزر روشن کننده یا سفید کننده برای درمان تیرگی زیر بغل و ناحیه بیکینی به کار برده می‌شود. نور لیزر زیر بغل به پوست ناحیه مورد نظر تابانده می‌شود تا باقی‌ مانده سلول‌ های پوستی مرده را پاک کند و لکه‌ های تیره پیگمانتاسیون را از بین ببرد تا پوست سفید تر و صاف‌ تر شود.

از مزایای درمان با لیزر روشن کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود بافت پوست
  • از بین بردن حالت پوست مرغی
  • از بین بردن لکه‌ های تیره
  • دوران بهبود بسیار کوتاه، بیمار می‎تواند پس از درمان با لیزر بدون هیچ مشکلی زندگی روزمره را ادامه دهد.
  • روشی ساده و ایمن برای سفید کردن زیربغل

لیزر رفع موهای زائد :

یکی دیگر از گزینه‌ های درمانی برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران از بین بردن مو از طریق لیزر موهای زائد است. در تمام افراد با یک‌ بار از بین بردن فولیکول‌های مو، نیاز به رفع مو به‌ طور منظم از بین می‌رود. استفاده از تیغ برای رفع موها در بسیاری از موارد باعث زیر پوستی شدن ریشه و ایجاد تیرگی در سطح پوست می گردد.

لایه‌ برداری شیمیایی :

لایه‌ برداری شیمیایی روشی است که در آن برای از بین بردن لایه آسیب‌ دیده‌ پوست، از یک محلول شیمیایی استفاده می‌شود. با از بین بردن لایه آسیب‌ دیده، پوستی روشن و هموار نمایان می‌گردد. هرچند معمولاً این عمل برای پوست صورت انجام می‌شود، اما در هر بخش دیگری از پوست از جمله زیر بغل نیز قابل انجام است تا سلول‌های مرده و تخریب شده‌ پوست را از بین برده و آن را پاک‌ تر و روشن‌ تر سازد. جلسات لایه برداری معمولاً در فاصله ۳ الی ۴ هفته انجام می‌شود، در حالی که بیمار همچنان باید به استفاده از کرم‌ های تجویز شده در خانه به منظور به حداکثر رساندن اثر روشن ‌کنندگی آنها ادامه دهد. لایه‌ برداری شیمیایی به عنوان مؤثرترین روش روشن کردن پوست در نظر گرفته می‌شود.

پلینگ مکانیکی :

این یک روش غیر شیمیایی لایه‌ برداری پوست است که به درمان تیرگی زیر بغل می‌پردازد. در این روش لایه مرده پوست حذف می‌شود، درنتیجه ناحیه تیره درمان شده و پوست جوان می‌شود. در کنار آن بافت پوست نیز بهبود می‌یابد.

میکرودرم ابریژن :

میکرودرم ابریژن یک روش زیبایی است که برای درمان تعداد زیادی از مشکلات زیبایی از جمله کدر بودن، تیرگی و ناهمواری پوست زیر بغل و کشاله ران مؤثر است. میکرودرم ابریژن بیرونی‌ ترین لایه پوست را از بین می‌ برد و یک پوست روشن‌ تر را نمایان می‌کند. این روش برای درمان آسیب‌ های ناشی از نور خورشید، جای جوش‌ و یا رنگدانه‌های تیره‌ پوست نیز مؤثر است.

درم ابریژن :

سفید کردن با درم ابریژن درمانی مناسب برای رفع تیرگی‌ها، جای زخم، جای آبله و لکه‌ های ناحیه‌ هایی مانند زیربغل، دست، ساق پا، قفسه سینه، پشت بدن و پاها است که درمان آنها با روش‌ های دیگر دشوار است. درم ابریژن مانند میکرودرم ابریژن کار می‌کند با این تفاوت که این روش شدید تر و کمی دردناک‌ تر است. در این روش پوستی که آسیب دیده لایه رویی شده و پوستی روشن‌ تر آشکار می‌گردد. این روش به جلسات درمانی متعددی نیاز دارد. با بهره‌ گیری ترکیبی از تکنولوژی پیشرفته درم ابریژن و فرآورده‌ های سفید کننده سفارشی نتیجه رضایت‌ بخشی فقط پس از یک جلسه درمان به دست می‌آید.

سفید کردن با درم ابریژن از طریق برداشتن لایه فوقانی پوست، رشد و جوانسازی سلول‌ های پوست را تحریک می‌کند. برای لایه‌ برداری، پوست با الماس‌ های طبیعی بسیار ریز ساییده می‌شود و سلول‌های مرده پوستی به روشی استریل و کنترل شده زدوده می‌شود. سپس ترکیبی سفارشی از فرآورده‌ های سفید کننده به کار برده می‌‌شود تا تیرگی پوست از بین برده شود.

هیدرودرم ابریژن :

هیدرودرم ابریژن یک راه  درمان جدید بدون نیاز به زمان برای بهبودی است. این روش ملایم‌ تر از میکرودرم ابریژن است، اما دو درمان را در یک درمان ارائه می‌دهد چون همزمان با تزریق آب یا سرم به لایه‌ های عمیق‌ تر پوست ،پوست مرده را لایه‌ برداری می‌کند. این عمل باعث آبرسانی به سطح پوست می‌شود. این روش پوست را جوان تر،شاداب تر و روشن تر می‌کند.

بوتاکس :

تعریق بیش از حد می‌تواند باعث تیره شدن زیر بغل گردد. بوتاکس می‌تواند برای دو سال تعریق بیش از حد و بوی بد این ناحیه را درمان نماید. در اصطلاح پزشکی تعریق بیش از حد عنوان "هایپرهیدروز زیر بغل" شناخته می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری تا چهار برابر بیشتر از حالت طبیعی، در دمای معمولی بدن دچار تعریق می‌شوند. سازمان غذا و داروی امریکا FDA، بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A) را برای درمان تعریق زیر بغل تأیید کرده است. بوتاکس زمانی استفاده می‌شود که کرم‌های نسخه‌ ای یا ضد عرق‌ ها مؤثر نباشند.

در صورت تکرار درمان بوتاکس می‌توان ماندگاری آن را افزایش داد. پس از درمان اول، پس از چهار هفته بعد از تزریق، 75 الی 82 درصد تولید عرق کاهش می‌یابد. چهار هفته پس از تزریق دوم و سوم می‌تواند، 79٪ تعریق باقی مانده را درمان نماید. به‌طور کلی، 94٪ بیماران به چهار تزریق بوتاکس یا کمتر نیاز دارند تا علائم خود را برای دو سال کنترل نمایند.

درمان طبیعی :

برای رفع سیاهی و تیرگی زیر بغل و تیرگی آرنج از روش های زیر نیز می توان استفاده کرد:

  • آب لیمو از اسید سیتریک تشکیل شده که می تواند به از بین بردن سلول های مرده کمک کند و به عنوان یک لایه بردار طبیعی بر روی پوست عمل می کند. آب لیمو را می توان به همراه شیر خشک یا روغن بادام که تاثیر صاف کننده بر روی پوست دارند، مورد استفاده قرار داد.
  • ترکیب پودر زردچوبه با خیار سکنجبین یا آب لیمو می تواند به رفع تیرگی و سیاهی کمک کند. زردچوبه سرشار از مواد آنتی اکسیدان است که می تواند در بهبود وضعیت پوست نقش موثر داشته باشد. علاوه بر این آب لیمو و خیار می تواند به پاک شدن سلول های مرده کمک موثر نماید.
  • استفاده از برگ نعناع می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. ترکیب کردن برگ نعناع در روغن های پایه مثل روغن بادام یا گردو و قرار دادن آن بر روی پوست می تواند نقش مناسب در بهبود سیاهی و تیرگی پوست داشته باشد. روغن بادام و گردو سرشار از ویتامین ای (E) است و می تواند به بهبود ساختار پوست کمک کند، در حالی که برگ نعناع منافذ باز پوست را پر کرده و سلول های مرده آن را پاک می کند.
  • پوست پرتقال نیز دارای اسید سیتریک است که نقش لایه بردار برای پوست دارد. علاوه بر این شما می توانید پوسته های خشک شده پرتقال را آسیاب کرده و با اضافه کردن آن به ماست، از ترکیب ایجاد شده بر روی پوست ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. به این ترتیب ماست می تواند پوست شما را صاف کند و پوست پرتقال به پاک شدن سلول های مرده و بهبود وضعیت رشد سلول های جدید کمک می نماید.
  • استفاده موضعی از روغن های حاوی ویتامین ای (E)، ویتامین سی (C) یا ویتامین آ (A) نیز می تواند نقش موثر در رفع تیرگی و سیاهی و روشن کردن پوست داشته باشد. متخصصان معمولاً پیشنهاد می دهند از صابون های گلوتاتیون به منظور پیش گیری از تیره شدن پوست استفاده شود.

کلینیک پوست و مو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.