کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

درم ابریژن چیست؟ | تفاوت درم ابریژن با میکرودرم ابریژن

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن :


با ظاهر شدن آثاری چون چین و چروک، خطوط و لک های پوستی در هر سنی،  فرد درصدد رفع آنها بر می آید. یکی از متد های جوانسازی و رفع عیوب و مشکلات پوستی، لایه برداری به دو روش میکرودرم ابریژن و درم ابریژن است.

درم ابریژن به دو روش مکانیکی و دستی قابل انجام می باشد. در روش مکانیکی از یک برس سیمی یا فلز الماس که بر روی یک موتور چرخنده قرار دارد، برای برداشتن لایه هایی از پوست استفاده می شود. اما در روش دستی از سنباده های سیلیکون کربید پس از استریلیزاسیون استفاده می شود. در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه با سر سنباده مانند، روی پوست را سمباده می زند و لایه‌ های بیرونی پوست که دچار آسیب دیدگی هستند را برداشته و لایه‌ های زیرین را نمایان می‌کند. این کار حتما باید توسط متخصص پوست یا متخصص جراحی پلاستیک انجام شود. این روش سبب می شود که لایه ایی نرم، صاف و جدید پوست جایگزین پوستی که تحت درمان قرار گرفته است شود. در هر دوی این روش ها لایه شاخی پوست، اپیدرم و مقداری از درم پوست ساییده می شوند، لذا بعد از ترمیم، پوست ظاهر صاف تر و شفاف تری به خود می گیرد.

درم ابریژن منجر به افزایش کلاژن سازی پوست برای ماه های متوالی پس از آن می شود که خود منجر به جوانسازی پوست و به دنبال آن کم شدن عمق اسکارها و فرورفتگی های پوست یا از بین رفتن آنها می شود.

میکرودرم ابریژن روشی غیر شیمیایی و غیر تهاجمی است که در آن به وسیله دستگاهی، پودرهای کریستال‌ مانندی روی سطح پوست ساییده شده و به این طریق سلول‌های مرده از پوست جدا می‌شوند و موجب جوانسازی پوست می شود. همچنین میکرودرم ابریژن تولید لایه زیرین سلول های جدید پوست را با سطح فراوانی از کلاژن و الاستین تقویت می کند که موجب بهبود ظاهری پوست می شود. ضمناً این لایه جدید امکان جذب لوسیون ها، کرم ها و داروهای پوستی را 4 تا 6 برابر افزایش داده و اثرات آنها را بیشتر می نماید. این روش بسیار ملایم تر از درم ابریژن است.

میکرودرم ابریژن با تحریک خون‌ رسانی و نوسازی سلول‌ های پوستی، سبب تحریک تولید و نوسازی کلاژن پوست می گردد و در نتیجه طی دوره درمان کامل، روند پیری در پوست متوقف شده، چین و چروک ها رفع شده و یا بسیار کاهش می یابند و پوستی روشن تر، شاداب تر و با قوامی بیشتر نصیب شما خواهد شد.

استفاده از کرم های ترتینوئین (تحت نظر پزشک متخصص) قبل از درم ابریژن، باعث تحریک و لایه برداری پوست می شود و باعث تسریع ترمیم پوست، پس از عمل سایش پوست می گردد. در هر دو روش درم ابریژن و میکرودرم ابریژن از بی حسی موضعی استفاده می شود.

فواید و موارد استفاده از درم ابریژن :


- رفع جای جوش

- رفع چین و چروک ها

- رفع خطوط دور لب و پیشانی

- درمان پیری زودرس پوست

- رفع لکه های پوست

- رفع لکه های ناشی از افزایش سن

- درمان پوست های مستعد آکنه (جوش)

- رفع جوش های سر سیاه

- درمان پوست های ملتهب

- رفع اسکار جراحی یا اسکار ناشی از تروما

- درمان تومورهای خوش خیم پوستی

- درمان تومورهای بدخیم پوستی

- درمان خالکوبی (تاتو) مقاوم به لیزر

- رفع خال های سطحی

- درمان رینو فیما (رشد و تکثیر اضافی غدد پوستی روی بینی)

فواید و موارد استفاده از میکرودرم ابریژن :


  • جای جوش : طی جلسات پی در پی با کمک دستگاه میکرودرم ابریژن می توان جای جوش و لکه های ناشی از جای جوش را از بین برد .
  • جوانسازی پوست : باعث می شود که چین و چروک های سطحی از بین برود و به پوست شادابی ببخشد.
  • لکه های پیری یا کبدی : با افزایش سن پوست و به دلیل قرار گرفتن در نور آفتاب به تدریج روی پوست لک ایجاد می شود که با انجام چند جلسه میکرودرم می توان به بهبود آن کمک کرد.
  • لکه های حاملگی : میکرودرم به کمرنگ کردن و یا محو کردن این لکه ها کمک می کند که بسیار مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.
  • آبله مرغان : همانند جای جوش می توان جای آبله مرغان را نیز درمان کرد البته در صورتی که سطحی باشد در غیر این صورت باید از روش های دیگر استفاده کرد.
  • کوچک کردن منافذ پوستی : میکرودرم به کوچک کردن منافذ پوستی کمک بسیار می کند.
  • برطرف شدن تاتو یا خالکوبی : در صورت سطحی بودن می توان با این روش خالکوبی و تاتو را ازبین برد.
  • جوش های سر سیاه : از آنجایی که میکرودرم یک لایه بردار قوی برای پوست می باشد می تواند جوش های سر سیاه را از بین ببرد و باعث شادابی پوست شود.
  • چروک گردن : برای درمان چروک های قسمت گردن و ضایعات می توان از میکرودرم استفاده کرد.
  • افزایش ضخامت اپیدرم و آرایش منظم قرارگیری سلول های لایه پایین تر اپیدرم : در 24 ساعت اول پس از درمان، عملکرد سد پوستی اپیدرم مختل می گردد، لذا پوست خشک تر از معمول می گردد اما پس از 7 روز پوست نرم و مرطوب تر از قبل می شود.

تفاوت درم ابریژن با میکرودرم ابریژن :


درم ابریژن و میکرودرم ابریژن هر دو روشی برای جوانسازی پوست هستند اما آنچه در انتخاب این دو روش برای رفع مشکلات پوستی حائز اهمیت است، کارایی هر روش متناسب با نوع پوست فرد می باشد.

در افراد با انواع پوست، روش میکرودرم ابریژن مناسب تر بوده زیرا به دلیل ظرافت در کار سبب لک یا تغییر رنگ پوست و یا ایجاد زخم نمی شود اما برای افراد با پوست روشن، روش درم ابریژن مناسب تر است زیرا برای افراد با پوست تیره این روش ممکن است باعث ایجاد لک، زخم و تغییر رنگ گردد.

در میکرودرم ابریژن، کریستال های لایه بردار کوچکی روی پوست اسپری شده و سبب لایه برداری می گردند که از این جهت این روش بیشتر برای درمان مشکلات عمیق پوستی چون زخم، خطوط کشیدگی، پوست شل، چروک و جای جوش استفاده می شود. درم ابریژن بیشتر برای درمان جای جوش، آبله و آثار ناشی از حوادث و بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان نقص های مادرزادی پوست، ماه گرفتگی و زخم ناشی از اثر سوختگی مؤثر نیست.

مدت زمان لازم برای انجام روش میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن کمتر است. یک جلسه میکرودرم ابریژن معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. بیماران پس از یک جلسه درمان، شاهد بهبودی در رنگ پوست، رفع چروک صورت و جای جوش صورت خود هستند اما نتایج پایدار تنها پس از چندین جلسه درمان پی در پی در طول چند هفته حاصل می شوند. پس از انجام میکرودرم پوست به طور موقت کمی ملتهب و قرمز می شود که پس از 24 ساعت برطرف می گردد. از این روش برای افرادی که به بهبود پوست در کمترین زمان ممکن نیاز دارند می توان بهره برد. پس از لایه برداری به روش میکرودرم ابریژن، پوست فرد نرم تر و روشن تر می گردد.

با میکرودرم ابریژن لکه های حاصل از حاملگی، آفتاب سوختگی و.... تا 40 درصد برطرف می شوند همچنین اثربخشی میکرودرم ابریژن در مواردی مانند جای جوش ها حداکثر تا پنجاه درصد می باشد.

عوارض درم ابریژن :


  1. عفونت
  2. ایجاد جای زخم
  3. تغییرات ناهمگون در رنگ پوست ( به صورت موقت یا دائمی )
  4. تیره شدن پوست ( این مورد بیشتر موقتی است اما در برخی موارد ممکن است دائمی هم باشد ) این عارضه ممکن است در صورت قرارگیری در معرض نور خورشید در چند روز یا چند ماه پس از انجام درم ابریژن ایجاد شود.

عوارض میکرودرم ابریژن :


  1. التهاب ناشی از کریستال های وارد شده به چشم
  2. احساس خشکی خفیف ( به طور موقتی )
  3. حساسیت به نور آفتاب ( به ندرت )
  4. قرمزی موقتی در ناحیه درمان
  5. اگر میکرودرم به روش نامناسبی انجام گردد ممکن است باعث ایجاد کبودی و ناهمگونی در رنگ پوست شود.

مراقبت های پس از درم ابریژن و میکرودرم ابریژن :


بعد از انجام درم ابریژن، در پوستتان احساس خراشیدگی خواهید کرد. ممکن است پزشکتان با صلاحدید خود برایتان داروهای مسکن یا آرام بخش تجویز کند. عموماً پس از 10 روز بهبودی حاصل می‌شود. در این حالت پوستتان تقریبا به رنگ صورتی در می‌آید که پس از 6 تا 8 هفته، رنگ پوست عادی می‌شود و پس از آن می‌توانید دوباره از لوازم آرایشی استفاده کنید. 

به مدت 48 ساعت پس از درم ابریژن الکل ننوشید و آسپیرین یا هر محصول حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن را تا یک هفته پس از انجام درم ابریژن مصرف نکنید. همچنین از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

عموماً دو هفته بعد از درم ابریژن می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. اما زمانی که رنگ صورتی پوست از بین رفت، 3 تا 4 هفته از قرار گرفتن زیر نور آفتاب اجتناب کرده و پوستتان را به خوبی در روز بپوشانید و حتماً از ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

در میکرودرم ابریژن فرد تا ۲۴ ساعت پوستی ملتهب و صورتی رنگ خواهد داشت و ممکن است احساس خشکی و سفتی پوست داشته باشد که بهتر است از مرطوب کننده استفاده نماید و از محصولات آرایشی جداً خودداری کند. همچنین تا چند هفته از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب اجتناب کرده و از ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کند.




کلینیک پوست و مو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.