کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

روش های درمان و بستن منافذ باز پوست صورت | دلایل ایجاد منافذ پوستی

منافذ باز پوست :


منافذ پوست به سوراخ‌ های کوچکی گفته می‌شود که از درون آنها موهای پوست رشد می‌کند و سبوم (چربی طبیعی پوست) به سطح پوست تراوش می‌کند. این منافذ در پوست سالم معمولاً آنقدر کوچک هستند که با چشم قابل مشاهده نیستند. منافذ پوستی، هرچند بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر می‌آیند، اما بسیار بیشتر از آنچه که ما فکر می‌ کنیم نقش حیاتی در بدن ما دارند. این منافذ پوستی کوچک عامل مهمی برای حفظ سلامت پوست هستند زیرا این منافذ نه تنها به آزاد شدن مواد سمی بدن از طریق عرق کمک می‌کنند، بلکه با انتشار سبوم در سطح پوست، باعث مرطوب نگه داشتن پوست  و تنظیم کردن دمای بدن می‌شوند.

اما در صورتی که این منافذ بیش از حد باز شوند، ظاهر خوشایندی نخواهند داشت و نظر دیگران را به خود جلب کرده و حتی در مواردی به نظر مانند جوش و آکنه‌های پوستی می‌آیند. توجه کنید که وقتی شما به پوست فردی نگاه می‌کنید که کاملا بی‌نقص و شاداب است، منافذ پوستی آن را نمی‌توانید ببینید. بزرگ شدن منافذ پوستی، علاوه بر ظاهر ناخوشایند، عوارضی مانند تجمع کثیفی، رسوب کردن چربی‌های پوستی و بروز جوش و آکنه را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند پوست شما خسته و پیر به نظر بیاید.

بسیاری از افراد با این مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل است که امروزه افراد مختلف برای بستن منافذ پوست و خلاص شدن از مشکلات پوستی خود، به محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی و خود درمانی پوست، متوسل می‌شوند. در اغلب موارد استفاده از کرم‌ ها و لوسیون‌ ها بهبودی در منافذ باز پوست صورت ایجاد نمی‌کنند و راه‌ حل واقعی برای درمان منافذ باز پوستی، روش‌های درمانی پیشرفته‌ ای است که توسط متخصصین پوست انجام می‌شود. استفاده از درمان‌ های خانگی یا کرم و لوسیون‌ های مخصوص می‌ تواند نتایج موقتی را به همراه داشته باشد اما در اغلب موارد بعد از مدت زمان کوتاهی، پوست شما به حالت قبلی خود بازمی گردد.

درمان منافذ باز پوست

دلایل ایجاد منافذ پوستی :


دلیل ایجاد منافذ پوستی به خاطر پیازهای بسیار ریز مو است که ریشه های مو را در پوست نگه می دارند. در کنار هر یک از این پیازهای مو یک غده تولید چربی وجود دارد که باعث چرب شدن پوست می شود. به هر حال ایجاد منافذ بزرگ و باز بر روی پوست بستگی به عرض رشته مو و میزان رعایت پاکیزگی و بهداشت دارد. سایر عوامل اصلی تاثیر گذار عبارتند از:

  • ژنتیک نقشی با اهمیت در این مسئله دارد. در صورتی که والدین شما منافذ بزرگ بر روی صورت خود داشته اند، احتمال اینکه شما نیز به صورت ارثی به این مشکل دچار شوید، بیشتر است.
  • عرق کردن زیاد باعث باز شدن منافذ پوست و بزرگتر به نظر رسیدن آنها می شود.
  • ترشح چربی اضافی از غدد چربی ساز و انباشته شدن کثیفی و مواد پوستی مرده می تواند باعث ورم کردن منافذ باز پوست صورت شود که در نهایت لکه و جوش سر سیاه را به همراه دارد. که در صورت چنین اتفاقی باید به درمان جای جوش بپردازید.
  • با بالا رفتن سن، پوست ما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و بافت آن کمی شل می‌شود و به همین خاطر منافذ پوستی گشاد می‌شوند. پوست ما برای مقابله با این روند سفت می‌شود و در دهانه‌ی منافذ پوستی سلول‌ های جدیدی تشکیل می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود این منافذ بیشتر کشیده شوند و در معرض دید باشند.
  • اشعه مضر خورشید، عامل اصلی آسیب پوست و ایجاد منافذ بزرگ آن است. تماس بیش از حد با نور خورشید باعث می‌شود که پوست ضخیم‌ تر از حد طبیعی گردد. پوستی که ضخیم‌ تر باشد، منافذ باز تر و بزرگتری خواهد داشت.
  • لایه‌ برداری پوست به طور عمیق و خشن، سایش پوست برای از بین بردن لکه های سر سیاه می تواند باعث باز شدن منافذ موجود بر روی پوست صورت شود.
  • از دست رفتن کلاژن، الاستین پوست، دی هیدراته شدن یا از بین رفتن رطوبت پوست
  • عدم شستشوی کافی یا تمیز کردن نامناسب صورت
  • انسداد منافذ به دلیل استفاده زیاد از مواد آرایشی
  • تغییرات هورمونی
  • سیگار کشیدن
  • تغذیه نامناسب

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای درمان هستند؟


تمامی کسانی که از ظاهر ناخوشایند منافذ باز پوستی خود و خشن بودن پوستشان ناراضی هستند، می‌توانند از روش‌ های درمانی بهره‌ مند شوند. با این حال، کاندید ایده‌ آل برای این روش‌ های درمانی افرادی هستند که :

  • حداقل 20 سال سن دارند.
  • پوست ضخیم و چربی دارند.
  • در پوست خود جوش ندارند. در این موارد ابتدا باید مشکل آکنه و جوش حل شود.
  • افرادی که از ظاهر منافذ باز پوستی خود ناراضی هستند، اما انتظارات واقع‌ بینانه‌ ای از نتایج درمان خود دارند.

درمان منافذ باز پوست

روش های درمان و بستن منافذ باز پوست صورت :


برای درمان منافذ باز پوستی لازم است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید و یکی از روش‌ های درمانی تخصصی را انجام دهید. خوشبختانه چندین روش درمانی مؤثر برای حل مشکل منافذ باز پوستی وجود دارد. لیست زیر شامل مؤثرترین روش‌ های درمان منافذ باز پوست است :

لیزر درمانی :

متخصصان پوست از لیزرهای مختلفی برای بستن منافذ پوست و جای باقیمانده از زخم های پوستی استفاده می کنند. نوع لیزر انتخاب شده برای درمان منافذ باز پوست بستگی به فاکتورهای متعددی دارد که شامل :

  • رنگ پوست
  • عمق منافذ باز و میزان بزرگ شدن آنها
  • مدت زمان در اختیار برای استراحت بیمار

هنگامی که وضعیت این ۳ فاکتور بررسی شد، می توان یک برنامه مناسب برای لیزر درمانی بیمار تعیین کرد. معمول ترین لیزرهای مورد استفاده برای درمان بیماران در این حالت به شرح زیر هستند:

لیزر اربیوم یا لیزر CO2 : این نوع لیزر لایه های بالای پوست را تجدید ساختار می کند و یک روش ایده آل برای بستن منافذ پوست صورت است که اندازه و عمق آنها در سطح متوسط قرار دارد. علاوه بر این لیزر اربیوم برای بیماران دارای پوست تیره تر بطور خاص استفاده می شود.

لیزر فراکشنال یا لیزر CO2RE : این نوع لیزر بخش های ترک خورده پوست را درمان می کند و دوره ریکاوری آن سریع تر از سایر انواع لیزرها است. این نوع لیزر برای درمان منافذ عمیق پوست بسیار مناسب است. برای دستیابی به نتایج بهینه در این روش نیاز به ۳ تا ۵ جلسه درمان وجود دارد.

بستن منافذ باز پوست

لیزر Q-Switched : این لیزرغیرتهاجمی، یک راه حل بسیار موثر برای منافذ باز پوستی می‌ باشد. هر چند این لیزر به عنوان یکی از قویترین لیزرهای موجود در بازار محسوب می‌شود، اما کاملاً ایمن است و مدت زمان ریکاوری بعد از آن بسیار کوتاه است و تنها عوارض جانبی که ایجاد می‌کند، قرمزی خفیف پوست است که بعد از چند ساعت برطرف می‌شود. لیزردرمانی همچنین موجب تولید کلاژن و الاستین بیشتر در پوست می‌شود.

لایه برداری با لیزر اسپکترا : لایه برداری با لیزر اسپکترا یکی دیگر از انواع درمان با لیزر است. این تکنیک با وجود اینکه تاثیر دائمی ندارد، اما برای کوچک کردن منافذ پوست و صاف و یکدست شدن پوست بسیار موثر و کارآمد می‌باشد. این روشی کاملا" غیر تهاجمی است و از نور لیزر 1060mm کربن، به منظور کوچک کردن منافذ پوست استفاده می‌کند.

نور شدید پالسی یا لیزر IPL : نور شدید پالسی و یا لیزر IPL، نوعی از رفع منافذ باز پوست صورت با لیزر است که در آن طول موج‌ های مختلف نور برای درمان انواع مختلف بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق نظر پزشکان و متخصصان پوست، طول موج های مختلف نور دارای قابلیت‌های متفاوتی برای هدف قرار دادن و درمان انواع مختلف بیماری‌ های پوستی و نیز بستن منافذ باز پوست هستند. نور لیزر با شدت بالا باعث تحریک پوست برای تشکیل کلاژن می‌شود و نهایتاً منجر به کوچک شدن منافذ پوست می‌گردد. یکی از مزایای عمده تکنیک درمان با نور شدید پالسی این است که هنگامی که نور لیزر یک بخش واحد از پوست را مورد هدف قرار می‌دهد، بخش‌های اطراف آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و در نتیجه آسیب‌ های پوستی به حداقل می‌رسد.

آر.اف فراکشنال :

روش درمانی آر.اف فراکشنال را میتوان برای هر نوع پوستی، هر سنی و هر رنگ پوستی، به کار برد. این روش کاملاً ایمن و بدون درد است و طی آن امواج رادیوفرکوئنسی فراکشنال به پوست تابانده می‌شود. این امواج موجب گرم شدن لایه‌ی درمیس (لایه عمقی پوست) شده و در نتیجه موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن بیشتر می‌شود. با توجه به شرایط و نیازمندی‌ های هر بیمار، برنامه‌ درمانی خاصی برای او تعیین می‌شود. اما عموماً تنها پس از یک جلسه‌ درمانی شما شاهد تغییرات بسیار چشمگیری در پوست خود خواهید بود. این روش مدت زمان ریکاوری بسیار کم و ناچیزی دارد و درمواردی نیز نیازی به گذراندن دوره‌ی ریکاوری نیست.

بستن منافذ باز پوست

میکرونیدلینگ :

میکرونیدلینگ یک روش غیر جراحی و کم‌ تهاجمی برای جوانسازی پوست است که در آن از دستگاه میکرونیدلینگ برای ایجاد آسیب کاملا کنترل‌ شده به پوست برای درمان منافذ باز پوست استفاده می‌شود. توسط این دستگاه سوزن‌های بسیار ریزی درون پوست فرو برده می‌شوند و هر سوزن یک کانال میکروسکوپی در پوست ایجاد می‌کند که در واقع این کانال یک زخم میکروسکوپی در پوست است. ایجاد این آسیب کنترل‌ شده موجب تحریک بدن برای پرکردن کانال‌های پوستی ایجاد شده می‌شود و در نتیجه پوست شروع به تولید کلاژن و الاستین در لایه‌ درمیس میکند. علاوه بر این در پوست شما مویرگ‌ های جدیدی تشکیل می‌شوند. روش میکرونیدلینگ موجب از بین بردن لایه‌ خارجی پوست که شامل سلول‌ های مرده است می‌شود، تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد و به طور قابل‌ توجهی منافذ باز پوستی را کاهش می‌دهد.

بسیاری از بیماران روش میکرونیدلینگ را انتخاب می‌کند چرا که در این روش هیچ نیازی به استفاده از محلول‌ های موضعی و به طور کلی استفاده بلند مدت از دارو نیست. علاوه بر این، روش میکرونیدلینگ به طور همزمان چندین مشکل پوستی را برطرف می‌کند و به همین خاطر این روش برای کسانی که چند مشکل پوستی دارند، بسیار مناسب است.

روش میکرونیدلینگ باعث می‌شود که پوست شما کلاژن بیشتری تولید کند و این موضوع باعث بازسازی پوست و ایجاد تعادل و انسجام یکنواخت در بافت پوست می‌شود. با استفاده از روش میکرونیدلینگ، بافت پوست به مرور زمان، کاملا هموار و یکنواخت شده و بعد از چند جلسه‌ درمان منافذ باز پوست صورت به طور چشمگیری کوچکتر می‌شوند. تعداد جلسات درمانی بستگی به سن بیمار، شرایط پوست او و میزان بزرگ بودن منافذ پوستی بستگی دارد. عملکرد ملایم این روش و داشتن ریسک بسیار پایین برای بروز عوارض، باعث شده که این روش یک گزینه‌ عالی برای تمام بیمارانی محسوب شود که به دنبال بازیابی انسجام و جوانی بافت پوست خود و طراوات و شادابی ظاهر آن هستند.

میکرونیدلینگ منافذ صورت

پیلینگ و لایه‌ برداری پوست :

رایج‌ ترین لایه‌ بردارهای شیمیایی شامل TCA (تری کلرو استیک‌ اسید)، سالیسیلیک‌ اسید و رتینول می باشد. لایه‌ برداری پوست با این مواد شیمیایی باید به‌ طور مرتب و در فواصل زمانی منظم توسط پزشک متخصص پوست انجام شود تا نتایج ماندگار و خوبی داشته باشد. پوست بعد از لایه‌ برداری حالت لطیف و نرمی پیدا میکند و شکل ظاهری منافذ باز پوست تا حد زیادی اصلاح می شود.

میکرودرم‌ ابریژن :

میکرودرم‌ ابریژن یکی از روش‌های درمانی کم‌ تهاجمی است که در آن از وسیله‌ مخصوصی برای لایه‌ برداری ملایم سطح پوست استفاده می‌شود و خارجی‌ ترین لایه‌ پوست که ناهموار و ضخیم است و در آن سلول‌ های مرده‌ی پوستی قرار دارند، کنار زده می‌شود. در ادامه، فرآیند مکش بطور مؤثر مواد باقیمانده و چربی های سفت شده را از منافذ پوست خارج می کند. بعد از کنار رفتن این لایه از پوست، لایه‌ جدیدی روی پوست تشکیل می‌شود که بسیار شاداب‌ تر و سالم‌ تر است و دیگر در آن هیچ ضایعه پوستی و منافذ باز پوستی وجود ندارد. هنگامی که روغن طبیعی به سطح پوست می رسد، به خاطر اینکه دیگر چیزی داخل منافذ پوست گیر نیفتاده یا باقی نمی ماند، منافذ پوست می توانند به ظاهر و اندازه عادی خود باز می گردند. این روش همچنین موجب ضخیم شدن تارهای کلاژن در پوست می‌شود.

میکرودرم صورت

مزوتراپی :

در روش مزوتراپی ترکیبی از ویتامین ها، اسید‌های آمینه، مواد معدنی و داروها به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌شود. این تزریقات به روش میکرو انجام شده و در هر تزریق مقادیر میکروسکوپی از ترکیب مورد نظر به لایه مزودرم پوست منتقل می‌شود. پزشک متخصص با دقت بسیار بالایی ترکیب مورد نظر را دقیقاً در ناحیه هدف در پوست تزریق می‌کند و این کار موجب تحریک پوست برای آغاز روند بازسازی و جوانسازی پوست می‌شود.

این روش همچنین موجب ایجاد کانال بسیار باریک میکروسکوپی در پوست می‌شود که این امر موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن و الاستین بیشتر می‌شود. این دو ماده نقش حیاتی در شکل‌ گیری ساختار پوست و ایجاد بافتی منسجم در پوست و حفظ قابلیت ارتجاعی پوست دارند. این روش درمانی کاملاً ایمن است و به صورت تدریجی موجب بهبود کلی بافت پوست می‌شود و علاوه بر منافذ باز پوستی برای درمان بسیار از مشکلات پوستی دیگر نیز به کار می‌رود.

مزوتزاپی صورت

چگونه از به وجود آمدن منافذ باز پوست جلوگیری کنیم ؟


حفظ شادابی و سلامتی پوست مستلزم رعایت برخی از مهم‌ ترین اصول مراقبت از پوست می باشد. رعایت این نکات همچنین در حفظ ظاهر سالم پوست و جلوگیری از بزرگ شدن منافذ آن تأثیر زیادی دارد.

  1. صورت خود را به‌ طور مرتب با استفاده از یک شوینده ملایم مخصوص صورت شستشو بدهید. بهتر است برای شستن صورت از آب گرم استفاده کنید، زیرا آب گرم به تمیز شدن بهتر چربی و آلودگی از روی پوست کمک میکند. البته در پایان کار یک بار هم با استفاده از آب سرد صورت خود را بشویید تا اندازه منافذ باز پوست کاهش پیدا کند.
  2. از یک کرم مرطوب کننده سازگار با نوع پوست خود استفاده کنید.
  3. هر روز از کرم ضد آفتاب با خاصیت حفاظتی گسترده استفاده کنید تا پوست شما از آفتاب صدمه نبیند.

مشاوره پوست و مو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.