کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

گلوله شدن ژل و درمان آن

علت گلوله شدن و حرکت کردن ژل :


یکی از مواردی که مکرراً توسط افراد سوال می شود این است که چرا در بعضی موارد در تزریق ژل، ژل گلوله شده و یا از جای خود حرکت می کند و منظره بدی را به وجود می آورد؟ دراین زمینه به چند عامل می توان اشاره کرد :

1 – تزریق ژل های بی کیفیت که قیمت آنها بسیار کمتر از ژل های معتبر است و متاسفانه به منظور کسب سود بیشتر توسط برخی ازافراد استفاده می شوند. بسیاری از این ژل ها بعلت موادی که در ترکیب خود دارند باعث واکنش سیستم ایمنی فرد شده و درنهایت توده هایی ( گرانولوما ) به وجود می آورند.

2 – عدم مهارت پزشک تزریق کننده. تکنیک تزریق بسیار مهم است. گاهی ممکن است به دلیل تکنیک نادرست تزریق، ژل گلوله گلوله شود.درصورتی که اگر تزریق درست انجام شود احتمال آن بسیار کم می شود. همچنین اگر این تزریق به درستی انجام نشود مثلا محل سوراخ تزریق را خیلی پاره کنند، احتمال دارد که مثلا روی لب جای سوزن ها باقی بماند ولی اگر تزریق درست انجام شود جای سوزن ها ۴ تا ۵ روز باقی می ماند و بعد از بین می رود.ژل را باید حتما متخصص پوست تزریق کند و قبل از عمل حتما باید با متخصص مشورت کنید. بنابراین تا به مهارت پزشک و از کیفیت موادی که مصرف می کند مطمئن نشده اید از انجام این کار خودداری کنید. بهترین راه اطمینان از مهارت پزشک در تزریق ژل لب ، دیدن نتیجه کار در افرادی است که قبلاً به وی مراجعه کرده اند.

درمان گلوله شدن ژل :


گلوله شدن ژل صورت بیشتر در مناطقی مانند لب و زیر چشم که پوست یا مخاط ظریفی دارند، دیده می شود. یکی از عوامل مهم زمینه ساز آن انتخاب ژل نامناسب است. با وجودی که تمامی ژل های موجود در بازار بلااستثنا می توانند همچین عارضه ای را داشته باشند ولی ژل هایی با غلظت بالا برای این نواحی مناسب نبوده و باید از آنها اجتناب کرد.

ژل هایی با غلظت پایین برای زیر چشم و لب مناسبند ولی به دلیل جذب سریع آنها، مدت کوتاهتری باقی می مانند و این موضوع باعث می شود که برخی از پزشکان برای طولانی تر بودن اثر تزریق ژل، ژل های غلیظ تر را پیشنهاد دهند و یا خود بیماران با آگاهی کامل، ژل غلیظ تر را انتخاب می کنند.

در این مورد تجربه پزشک در پیشگیری از ایجاد این عارضه نیز بسیار مهم است. در مواردی که ناهمواری محل تزریق ژل در بیماری شدید باشد، می توان گفت یا این بیمار سابقه تزریقات مکرر و بیش از حد ژل را داشته و یا پزشک او دقت و تجربه کافی برای راهنمایی بیمار و تزریق را نداشته است. در هر حال برای درمان آن می توان اقداماتی را انجام داد و توصیه می شود تزریقات بعدی ژل با احتیاط و به میزان کم صورت گیرد.

تخلیه ژل یکی از روش های مؤثر برای این عارضه است در مواردی که تعداد این ناهمواری ها زیاد باشد ممکن است در بیش از یک جلسه کار تخلیه ژل صورت گیرد. در ضمن می توان از روش هایی مانند تزریق هیالورونیداز (در ژل های هیالورونیک اسید)، گرم کردن و ماساژ موضعی محل تزریق ژل هم استفاده کرد.

ممکن است در محل تزریق ژل بویژه در ژل های هیالورونیک اسید، تورم گذرا (یا دوره ای) مخصوصاً در لب ها ایجاد شود. این حالت با حالتی که محل تزریق ژل به صورت گلوله های ریز درمی آید (مانند عارضه گفته شده در بالا) کاملاً متفاوت است. ممکن است عامل شروع کننده این تورم وجود یک بیماری سیستمیک مانند سرماخوردگی و یا مصرف بعضی از مواد غذایی باشد. خوشبختانه این وضعیت گذرا بوده و در اغلب موارد به طور خود به خود برطرف می شود ولی گاهی این برطرف شدن چندین هفته یا چند ماه طول می کشد که در این حالت مراجعه به پزشک برای درمان سریعتر بسیار راحتتر خواهد بود.

آیا تزریق ژل همیشه با گلوله گلوله شدن همراه است؟


خیر این اتفاق بیشتر بخاطر تکنیک نادرست تزریق ایجاد می شود. همچنین گاهی اوقات بیماران در نواحی تزریق شده فشارهای جانبی ایجاد می کنند و به نوعی باعث حرکت و جا به جایی ژل می شوند که این موارد قابل اصلاح است.

اگر ژل زیادی تزریق شود یا جا به جایی داشته باشیم چگونه اصلاح می شود ؟


در صورتیکه ژل زیادی تزریق شده باشد در صورت تحمل و عدم ناراحتی بیمار می توان انتظار داشت به مرور با حل شدن آن در بدن به حد مورد نظر برسد. اما اگر بیمار بخواهد زودتر حجم ژل کم شود میتوان از مواد تجزیه کننده آنها یا از دستگاه های RF استفاده کرد. ژل های موقت از جنس مواد اسید هیالورونیک است و برخی مواد مانند هیالورونیداز ها باعث تجزیه آنها می شود که میتوان با تزریق این مواد در قسمت های مختلف ژل مورد نظر، اصلاحات را انجام داد. همچنین با استفاده از دستگاه RF که گرمای عمقی ایجاد میکند میتوان باعث افزایش جریان گردش خون در بافت مورد نظر شده و به مرور زمان باعث تسریع روند تجزیه ژل در بدن شد.


کلینیک پوست و مو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.