کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

هایفوتراپی تکنولوژی لیفت صورت بدون جراحی

هایفو (HIFU) چیست؟


هایفوتراپی HIFU عبارتست از انتقال امواج اولترا سوند با شدت بالا و فرکانس پایین، بطور متمرکز در لایه های عمقی پوست ( High Intensity Focused Ultrasound ) به منظور لیفتینگ و جوانسازی پوست. در گذشته امواج صوت با فرکانس بالا بعنوان یک روش تشخیصی مطمئن و کم عارضه بصورت سونوگرافی  مورد استفاده قرار گرفته است. تفاوت امواج هایفو با امواج سونوگرافی در این است که هایفوتراپی یک روش درمانی است و شدت امواج آن بیشتر است و فرکانس پایین تری دارد و بعلاوه این امواج همگرا هستند و در یک نقطه کانونی در زیر پوست متمرکز شده و ایجاد گرما می نمایند در حالیکه امواج سونوگرافی واگرا بوده و انرژی پایین تر و فرکانس بالاتری دارند.

تکنولوژی هایفو بیشتر برای لیفت صورت و گردن و بازوها و شکم استفاده می شود. هایفو تراپی روشی بدون خطر ( کاملاً ایمن ) و مورد تایید FDA آمریکا است و اثرات آن در همان جلسه قابل مشاهده است و همچنین نتایج آن بدون بازگشت است. روش هایفوتراپی فقط در یک جلسه ( یک ساعته ) راحت و بدون هیچ درد انجام می‌شود ، عوارض هایفو ناچیز است و بلافاصله شخص می‌تواند به سر کار روزانه خود برگردد.

با افزایش سن تغییرات پوست از قبیل شل شدن  و شکل گیری چین و چروک های صورت در تمام لایه های پوست ایجاد می شود. درمان های رایج در جوانسازی پوست از قبیل میکرودرم ابریژن، آر اف و لیزر عمدتا متمرکز بر لایه های سطحی اپیدرم و درم می باشند. در گذشته درمان قابل قبول و موثری برای قسمت های عمقی تر پوست (SMAS) بجز جراحی پلاستیک صورت در دسترس نبود. در جراحی پلاستیک صورت یک لایه از پوست جدا شده و به سمت بالا کشیده شده و نقاط انعقاد حرارتی در لایه SMAS بطور مستقیم  بوسیله امواج الکتروفرکانسی انجام شده و لیفتینگ جراحی انجام می شد. لایه اتصال دهنده عضلات به پوست SMAS نقش مهمی در افتادگی پوست و ایجاد چروک های عمقی ایفا می کند این لایه superficial musculoaponeurotic system به شکل یک بافت هم بند فیبروز در گردن و صورت قرار گرفته و میمیک صورت و حرکات عضلات از طریق این لایه به پوست منتقل می شود و ایجاد چین و چروک های عمقی و شلی پوست در میانسالی از این لایه شروع می شود. در روش هایفو تراپی این لایه مورد هدف قرار می گیرد و لایه اپیدرم دست نخورده باقی می ماند بعبارت دیگر کانون امواج اولتراسوند در زیر پوست است و در زمان عبور از سطح پوست، انرژی امواج جذب پوست نشده و تغییر قابل توجهی در سطح پوست ایجاد نمی شود.

از آنجایی که دستگاه هایفوتراپی مشاهده زیر پوست را در موضع درمان ممکن می‌کند، بنابراین درمان بر پایه حدس زدن و تخمین سطح بافتی درگیر انجام نمی‌شود. پزشک یا پرستار می‌تواند در تمام طول درمان ساختارهای پوست را ببیند تا از دقت، ایمنی و تاثیرگذاری بیشینه درمان در عمق تعیین شده اطمینان حاصل کند.

روش انجام هایفوتراپی :


بعد از استعمال ژل اولتراسوند در سطح پوست و انتخاب کارتریج مناسب خطوط درمان بطور دستی و با فاصله 3 تا 5 میلی متر انتخاب شده و تعداد350 تا 450 شات برای نقاط مورد نظر انجام می شود. چنانچه افتادگی پوست شدید باشد تا 500 شات قابل انجام است. هر کارتریج بر حسب نوع دستگاه 10 تا 15 نقطه کانونی ایجاد می کند. درجه حرارت 65 درجه سانتی گراد موجب نکروز انعقادی نقاط کانونی امواج می شود بعلاوه با ارتعاش و انتقال گرما در بافت اطراف که کمتر از نقاط هدف می باشد رشته های کلاژن جمع شده و در نهایت ترمیم و لیفتینگ در این ناحیه شروع شده و بعد از 90 تا 180 روز این فرایند تکمیل می شود. در نقاطی که ضخامت لایه SMAS کمتر است مثل پیشانی،شقیقه، گردن و اطراف چشم از کارتریج های با عمق نفوذ کمتر استفاده می شود. در بقیه نقاط بطور معمول از کارتریج های با عمق نفوذ بالاتر استفاده می شود(3 تا 4.5 میلی متر) بطور کلی اگر لایه چربی زیر پوستی به اندازه کافی باشد کارتریج 4.5 میلی متری انتخاب مناسب تری است و در افراد با ضخامت لایه چربی کمتر کارتریج 3 میلی متری مناسب تر است. بطور متوسط هر جلسه هایفو تراپی حدود یک ساعت طول می کشد. به منظور یک دست شدن پوست انجام تمام نقاط صورت و گردن در یک جلسه می بایست انجام شود بعبارت دیگر نمی توان برای یک ناحیه از صورت هایفوتراپی انجام داد و بقیه صورت را رها کرد چرا که در غیر این صورت تاثیر درمان کمتر شده و نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد .تفاوت هایفو تراپی با امواج لیزر و آر اف در جوانسازی پوست در این است که انرژی این امواج جذب لایه های سطحی اپیدرم و قسمت فوقانی درم می شوند و تاثیر درمانی خود را در این ناحیه اعمال می نمایند چرا که در صد بسیار ناچیزی از انرژی آنها به لایه عمقی تر پوست می رسد در حالی که در هایفوتراپی تمرکز امواج نقاط زیر پوست می باشد. جنسیت در تاثیر پذیری هایفو اثری ندارد اما بایستی سن فرد 32 سال باشد.

مزایای هایفوتراپی :


  • کاهش آکنه و جوش
  • لیفت و کشیدن پوست
  • بهبود خاصیت کشسانی پوست
  • آهسته شدن ایجاد نشانه‌های پیری
  • لیفت و سفت شدن گونه‌ها بدون جراحی
  • زاویه‌دار شدن صورت و بهبود خط فک
  • غیرتهاجمی، غیرجراحی و کاملاً ایمن است
  • نیازی به هیچ مراقبت خاصی پس از عمل ندارد
  • بلافاصله پس از عمل می‌توانید فعالیت‌های روزانه را ادامه دهید
  • آهسته شدن ایجاد نشانه‌های پیری روی صورت، گردن و خط دکلته
  • کاهش چروک‌های ظریف تا عمقی، گودی زیر چشم، پف و سیاهی زیر چشم
  • باعث بهتر و سفت‌تر شدن پوست پیشانی، چشم، دهان، گردن و ناحیه دکولته می شود.
  • با تحریک لایه‌های ساختاری عمقی پوست، واکنش ترمیم کننده‌ی طبیعی‌ای شروع می‌شود که رشد کلاژن جدید را القاء می‌کند. نتیجه نهایی لیفت و کشیدن پوست به مرور زمان است. چون تاثیر تکنولوژی اولتراسوند از داخل به بیرون است، نتایج به تدریج ظرف 2 تا 3 ماه آشکار و در مدت 6 ماه بهتر و بهتر می‌شود.
  • لیفت صورت پس از عمل آنی است. نتایج به طور مستمر ظرف 6 ماه بهتر و بهتر می‌شود. هایفو پوست لایه اصلی عمقی پوست یعنی همان لایه‌ای را هدف قرار می‌دهد که در جراحی زیبایی مورد درمان قرار می‌گیرد، البته نتایج این هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت یکسان نیست با این حال هایفو جایگزینی فوق‌العاده برای جراحی به ویژه برای افرادی است که آماده جراحی نیستند یا تمایل به بهبود نتایج جراحی دارند.

عوارض :


بیمار ممکن است پس از درمان با مقداری قرمزی و یا ورم مواجه شود و ممکن است مقداری حس سوزش داشته باشد. این علائم طی مدت چند ساعت از بین می روند. با وجودی که نتایج این روش درمانی به میزان عمل جراحی لیفت برای رفع افتادگی پوست واضح و آشکار نیست، هایفوتراپی می تواند ظاهر پوست شما را  بدون عوارض هایفوتراپی و طبیعی سفت کرده و به تدریج آن را شاداب و جوان سازد.

متداولترین ناحیه‌های قابل درمان با روش هایفوتراپی :


موارد عدم استفاده از هایفوتراپی :


برای جلوگیری از عوارض جانبی، در این موارد نباید از فرآیند هایفوتراپی استفاده نمود :

  • زخم‌ها یا ضایعه‌های باز روی صورت
  • پروتزها یا استنت‌های فلزی صورت یا گردن (ایمپلنت دندان اشکالی ندارد)
  • وجود دستگاه‌های برقی در بدن
  • دو هفته پیش بوتاکس انجام دادن
  • بارداری یا شیردهی
  • پروتزهای دائمی پوستی
  • درمان آنتی ترومبوز
  • بیماری پوستی یا سیستمی فعالی که مانع ترمیم و بازسازی پوستی شود.
  • ازکارافتادگی‌ها یا اختلال‌های خونریزی دهنده (هموراژیک)

هزینه :


معمولا هزینه‌ هایفوتراپی بستگی به تجهیزات و امکانات درمان و نیز هزینه پزشک دارد. موضوع مهمی که هزینه هایفوتراپی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این است که چه بخشی از بدن شما نیاز به درمان دارد و چه تعداد جلسات درمان مورد نیاز است.


هایفوتراپی

کلینیک پوست و مو



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.