کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

کلینیک فروردین

کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ (Percutaneous Collagen Induction Therapy) که به درمان تحریک کلاژن سازی یا PCI نیز معروف است نوعی روش تحریک مکانیکال جهت ترمیم آسیب های ساختاری پوست است که منجر به بازسازی بافت آسیب دیده و تغییر یافته می گردد. هدف این درمان، بهبود ظاهر و عملکرد پوست می‌باشد.

در میکرونیدلینگ (دستگاه جوانسازی پوست) روش درمان به گونه ای است که تعدادی سوزن بسیار ظریف و استریل با عمق و سرعت تعیین شده توسط پزشک(که براساس نوع پوست و هدف مورد نظر مشخص می گردد)، به طور همزمان وارد لایه دوم پوست(درم) می شوند. در این زمان سیستم ایمنی بدن فعال شده و سبب افزایش انتشار فاکتورهای رشد و تولید رشته های کلاژن و الاستین و همچنین افزایش ضخامت لایه اول پوست(اپیدرم) می گردد.

وارد کردن سوزن ها به داخل پوست، باعث افزایش انتشار فاکتورهای رشد از فیبروبلاست ها، پلاکت های خونی و بهبود عملکرد فاکتورهای رشد alpha و Beta می‌گردد. این فرایند منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست ها می شود. کراتینوسیت ها نیز به محل نیدلینگ در اپیدرم منتقل شده و در آنجا تکثیر می شوند و در نتیجه باعث افزایش ضخامت اپیدرم می گردند.رشته های کلاژن و الاستین در واقع رشته های پروتئینی هستند که وظیفه استحکام و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست را به عهده داشته و عامل اصلی در جوانسازی پوست به شمار می آیند.

در این روش نفوذ سوزن به داخل پوست می بایست به حدی باشد که خونریزی های ظریف داخل پوستی ایجاد گردد(pin point bleeding). در میکرونیدلینگ اپیدرم سوراخ می شود اما تخریب نمی شود، بنابراین اپی تلیال در مدت زمان کوتاهی بازسازی شده و در نتیجه دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه خواهد بود.

 میکرونیدلینگ

مزایای تکنیک میکرونیدلینگ:

  • کاهش ریسک PIH (ایجاد لک)
  • قابل استفاده برای تیپ های پوستی متفاوت  (Fitzpatrick I – v)
  • بسته شدن سریع کانال های ایجاد شده و ریسک پایین
  • دوره نقاهت کوتاه مدت
  • افزایش ضخامت اپیدرم
  • افزایش فاکتورهای رشد، کلاژن، الاستین
  • از نظر مقرون به صرفه بودن این روش بهتر و ایده آل تر است .
  •  زمانی که منافذ پوست بسته می شوند ، در روش میکرونیدلینگ موثرترین روش جوانسازی و ترمیم پوست امکان عفونت بسیار نادر و کم است .
  • زمانی که فرآیند کلاژن سازی کامل می شود ، شخص می تواند شاهد نتایج بهتری باشد .

در چه مواردی می توانیم از طریق میکرونیدلینگ استفاده کنیم :

1)چین و چروک :

در صورتی که فاکتورهای رشد افزایش پیدا کند و همچنین تعداد زیادتر شود و با بازسازی رشته های کلاژن والاستین و زمانی که در میوفیبریل هاچین های عمیق سفت می شود باعث می شود این عمق ها کم تر و چروک های زیر محو می شود.

2)اسکار (جای زخم و جراحت) :

زمانی که بافت اسکار تخریب شود یا فرایند طبیعی بهبود زخم تحریک شود ، جایگزینی بین بافت طبیعی و تخریب شده صورت می گیرد .

3)سوختگی :

زمانی که کلاژن سازی افزایش می یابد به دنبال آن فرآیند بهبود زخم نیز تحریک می شود .

4) استرچ مارک (ترک های پوستی)

از طریق بهبود تراکم اپیدرم و کلاژن سازی زیادتر ترک هاى پوستى را کم می کند .

5)ریزش مو :

را با افزایش میزان مواد مغذی و خونرسانی ریشه مو می توان موجب تقویت و تحریک فولیکول های مو شد .

6) تیرگی و لکه های پوست :

زمانی که بازسازی کراتینوسیت ها(سلول های سطحی پوست) انجام شود این عمل موجب می شود تا عوامل روشن کننده پوست لک ها روشن تر شوند .

عوارض جانبی :

همانند تمام درمان ها، میکرونیدلینگ نیز ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد، اما این عوارض معمولاً ۷۲ ساعت پس از درمان رفع خواهند شد.

این عوارض عبارتند از:

  • قرمزی و تورم: در طول روزهای اول پس از درمان ممکن است تورم و قرمزی در پوست ایجاد شود. دلیل این امر آن است که نفوذ سوزن به داخل پوست باعث ایجاد کانال های بسیار ریز در پوست شده که طی فرایند بهبود پس از درمان برطرف خواهند شد. زخم های کوچک ایجاد شده بلافاصله بسته شده و حدود ۳ ساعت پس از درمان می توان از لوازم آرایشی استاندارد استفاده نمود.
  • کلوئید: اگر پوست بیمار مستعد کلوئید سازی باشد، زخم های بسیار ریزی که حین درمان در پوست ایجاد می شود ممکن است منجر به بروز کلوئید در پوست گردد.
  • هایپرپیگمنتیشن: در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از درمان، ممکن است هایپرپیگمنتیشن ایجاد شود، اگرچه احتمال آن بسیار کم است. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ می تواند از بروز آن جلوگیری کند.
  • تبخال: در صورتی که بیمار سابقه تبخال داشته باشد انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد این ضایعه شود. استفاده از داروهای پیشگیری کننده (ضد تبخال) می تواند در جلوگیری از بروز آن مؤثر باشد.
  • هماتوم (کبودی)
  • التهاب
  • خارش و درد خفیف

 سوال اکثر مراجعین عزیزمون این هست که با توجه به خونریزی آیا انجام میکرونیدلینگ دردناک هست؟

با توجه به بی حسی انجام شده و سرعت بسیار بالای دستگاه و ظریف بودن سوزن ها دردی احساس نمیشه اما ممکنه سوزش خفیف قبل از گذاشتن ماسک انتهایی ایجاد بشود

سوال دیگری که مکررا پرسیده میشود در مورد زخم بعدی و مراقبت های لازم هست؟

بعد از اتمام کار صورت ملتهب هست و در موارد عمیق لایه روی پوست قبل از برداشته شدن به رنگ تیره در میاد که ۳تا ۵ روز ادامه دارد و لازم است در طول این زمان از کرم بازسازی و ضد افتاب مناسب استفاده شود.

  خدمات میکرونیدلینگ و کلیه خدمات جوانسازی پوست به صورت حرفه ای در کلینیک پوست و مو و زیبایی فروردین انجام می شود .



مشاوره پوست و مو
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.